Aspecte de securitate internă europeană
Edificarea unei Europe
a cetățenilor, fundamentată pe principiile de liberă circulație a persoanelor
și pe suprimarea frontierelor interioare, aduce în lumina rampei problema
securității europene, care devine puțin câte puțin una dintre provocările cele
mai ambițioase ale procesului de construcție europeană. Dacă putem admite ușor
că ideea de securitate decurge din principiul libertăției circulației, atunci
problema adoptării măsurilor concrete este mult mai delicată.
Pe de o parte,
obiectivul securității europene a fost dificil să devină unanim între statele
membre ale Uniunii Europene și au fost necesare negocierile Tratatului de la
Amsterdam pentru ca o asemenea
finalitate să poată fi înscrisă într-un text. Pe de altă parte, definirea
elementelor constitutive ale politicii de securitate la nivel european „aduce
atingere directă suveranității Statelor și exercițiului prerogativelor lor de
putere publică”[1].
Prin urmare, securitatea europeană este considerată a fi spiritul problemelor
protecției drepturilor omului și a celor legate de o coexistență pașnică atât
la nivel european, cât și la nivel global.
Așadar, securitatea
internă rămâne a fi o prioritate a agendei politice. În acest sens, cele 28 de state membre ale UE vin
să-și stabilească prioritățile lor în materie de securitate internă. Aici ținem
să menționăm și concluziile Consiliului European[2] care
au fost adoptate în această privință, în timp ce cele trei președenții
(președinția italiană din iulie-decembrie 2014, președinția actuală letonă și viitoarea
președinție luxemburgheză a Consiliului UE) au adoptat programul lor de lucru.
În cele ce urmează vom
analiza doar anumite aspecte din conceptul de securitate internă europeană.
Spațiul Schengen și gestionarea integrată a frontierelor
externe
Spațiul Schengen, care
permite unui număr mai mare de 400 milioane de cetățeni să călătorească fără a
trebui să se mai supună controalelor la frontierele interne și creșterea acestui
număr de persoane care călătoresc în UE, impun ca frontierele externe comune
ale UE să fie gestionate eficient pentru a asigura un nivel ridicat de
protecție. Uniunea trebuie să mobilizeze toate instrumentele de care dispune
pentru a sprijini statele membre în sarcina lor.
În acest scop:
- gestionarea integrată a frontierelor externe ar trebui să fie modernizată într-un mod eficient din punct de vedere al costurilor cu scopul de a asigura un management rațional al frontierelor (de exemplu: supravegherea electronică a frontierelor externe europenee;
- Agenția FRONTEX[3] ar trebui să consolideze asistența sa operațională. Aici avem în vedere, încheierea de acorduri de cooperare tehnică operațională cu țările terțe în ceea ce privește controlul de frontieră și lupta împotriva imigrației ilegale.
- În cadrul dezvoltării de lungă durată a FRONTEX, ar trebui să exploreze posibilitatea instituirii unui sistem european de pază a frontierelor.
Cooperare polițienească
Este
extrem de important ca cetățenilor europeni să le fie asigurat un veritabil
spațiu de securitate prin intermediul unei cooperări polițienești la nivel
operațional și prin măsurile pentru prevenirea și combaterea criminalității
organizate grave, inclusiv traficul de ființe umane și traficul de imigranți și
de asemenea împotriva corupției. În paralel, o politică europeană eficientă în
lupta împotriva terorismului este necesară, în care toate părțile interesate să
colaboreze îndeaproape, integrând aspectele interne și externe ale luptei
împotriva terorismului.
În
lupta sa împotriva criminalității și terorismului, UE ar trebui să mobilizeze
toate instrumentele de cooperare polițienească și judiciară pentru a sprijini
autoritățile naționale, Europol-ul și Eurojust-ul[4]
jucând un rol înalt de coordonare, inclusiv:
- Revizuirea și punerea în aplicare, până la jumătatea anului 2015, a strategiei de securitate internă;
- Ameliorarea schimburilor de informații transfrontaliere, inclusiv în ceea ce privește cazierele judiciare;
- Continuarea lucrărilor privind stabilirea unei abordări globale a securității cibernetice și lupta împotriva criminalității informatice;
- prevenirea radicalizării și a extremismului.
Ciclul de politici a
UE va continua să servească drept bază pentru coordonarea cooperării
operaționale în ceea ce privește noile priorități stabilite în concluziile
Consiliului din 06 iunie 2013. O atenție deosebită va
fi acordată în lupta împotriva infiltrării rețelelor criminale în economia
legală, inclusiv în domeniul achizițiilor publice, spălării banilor și corupției,
precum și cu privire la alte amenințări emergente identificate de către
Europol.
Posibilitatea de a
raționaliza normele Schengen în materie de urmărire penală și observația
transfrontalieră va fi studiată cu scopul de a facilita activitatea ofițerilor
de poliție care operează în zonele de frontieră.
Lucrările efectuate
vor acoperi, de asemenea, schimbul de informații cu și între agențiile UE.
Eforturile vor continua să îmbunătățească schimbul de informații pentru
combaterea criminalității organizate grave și a terorismului, inclusiv prin o
mai bună utilizare a SIS II, crearea unui sistem PNR la nivelul UE și reflecții
asupra condițiilor de acces de aplicare a legii la Eurodac și asupra bazelor de
date privind gestionarea frontierelor.
În plus, eforturile se
vor concentra pe finalizarea noului temei juridic al Europolului. În ceea ce
privește CEPOL[5],
o nouă bază juridică va fi revizuită de îndată ce o propunere va fi prezentată
de către Comisie în acest scop.
Acest lucru are drept
scop de a stabili o bază adecvată pentru cooperarea operațională, precum și
pentru formarea agenților de aplicare a legii, în special în ceea ce privește
programul european de formare a agenților de aplicare a legii.
Securitatea cibernetică
Reflectând
desfășurarea Forumului Internațional privind criminalitatea informatică și în
legătură cu Înaltul Reprezentant al Uniunii pentru afaceri externe și politică
de securitate, Comisia Europeană a emis o strategie de securitate cibernetică
și o propunere de directivă în ceea ce privește securitatea rețelelor și a
informațiilor.
Strategia de
securitate cibernetică "un spațiu cibernetic deschis, sigur și
securizat" explică viziunea de ansamblu a Uniunii Europene cu privire la
cele mai bune metode pentru a preveni perturbările și atacurile ce vizează
spațiul virtual și pentru a se opune acestora. Acesta își propune să promoveze
valorile europene ale libertății și democrației și să se asigure că economia
digitală se poate dezvolta în condiții de siguranță. Măsuri specifice sunt
planificate pentru a crește rezistența sistemelor informatice, pentru a reduce
criminalitatea informatică și pentru a consolida politica internațională a UE
în materie de securitate cibernetică și de apărare cibernetică.
Viziunea UE în
domeniul securității cibernetice se articulează în jurul a cinci priorități:
- obținerea unei rezistențe cibernetice
- reducerea semnificativă a criminalității informatice
- dezvoltarea unei politici și unor mijloace de apărare cibernetică corelate cu politica de securitate și apărare comună (PSAC)
- dezvoltarea resurselor industriale și tehnologice în domeniul securității cibernetice
- stabilirea unei politici internaționale a Uniunii Europene coerente în materie de spațiu cibernetic și promovare a valorilor fundamentale ale UE.
Cooperarea vamală
Al șaptelea plan de
acțiune pentru punerea în aplicare a strategiei de cooperare vamală viitoare
vor acorda o atenție deosebită coordonării cu ciclul de politici UE privind
criminalitatea gravă și organizată. În acest context, coordonarea operațiunilor
polițienești comune și a forțelor vamale va continua, de asemenea, și
cooperarea multidisciplinară va fi obiectul unei atenții speciale.
În concluzie, trebuie
să evidențiem că totalitatea acestor dificultăți cu care se confruntă spațiul
european ne demonstrează o dată în plus că procesul de construcție a unei
Europe a securității pentru fiecare cetățean nu s-a finalizat încă. Viitorul se
află în raport direct cu evoluția sistemului normativ european care depinde la
rândul său de voința politică a Uniunii Europene. Cu atât mai mult că după ce
UE a revoluționat sistemul tradițional de reglementare a societăților
naționale, Europa trebuie să își demonstreze capacitatea de a veni cu un nou
model juridic de securitate la baza căruia nu ar fi doar Statul sau atributele
sale clasice cum sunt teritoriul, frontierele și suveranitatea.
Contextul actual ne
situează la etapa de identificare a autorităților care s-ar face responsabile
de definirea și punerea în practică a politicii de securitate. Mai mult decât
atât, consider că această lipsă de claritate în ceea ce privește sistemul de
securitate este un element prejudiciabil pentru o democrație stabilă.
Prezentat în cadrul „SESIUNII NAŢIONALE DE COMUNICĂRI ŞTIINŢIFICE STUDENŢEŞTI,
EDIŢIA A XIX-A, ETAPA A I-A”,
EDIŢIA A XIX-A, ETAPA A I-A”,
Atelierul „Drept Internațional și Drept al Relațiilor economice externe”,
13.03.2015
[1]
Jacqueline Montain-Domenach, „L’Europe
de la sécurité intérieure ‘’ , editions Montchrestien, 1999
[2] CONSEIL
EUROPÉEN, Bruxelles, le 27 juin 2014 (OR. en)
[5]
Colegiul European de Poliție, Decizia
2005/681/JAI a Consiliului din 20 septembrie 2005 https://www.cepol.europa.eu/ro
Comentarii
Trimiteți un comentariu