Analiză comparativă a unor dispoziții legale cu privire la Contractul Individual de Muncă în legislația din România, Franța și Republica Moldova

     Actualitatea temei. Munca a reprezentat dintotdeauna o condiție inerentă a existenței umane și este și până în prezent un factor important întru stabilirea unei ierarhii sociale în fiecare stat. Dar o dată cu procesul de globalizare, cu creșterea forței de muncă și a concurenței acerbe între statele în curs de dezvoltare și cele dezvoltate, s-au produs o gamă largă de consecințe sociale. Un exemplu, în acest sens este apariția societăților transnaționale, factor care diminuează eficacitatea dispozițiilor legale în domeniul muncii la nivel național și nemijlocit afectează respectarea drepturilor salariaților într-o unitate de muncă. În plus, cursa de a atrage investiții  străine, mai ales în statele în curs de dezvoltare (cum este și cazul României și a Republicii Moldova)[1], determină creșterea concurenței care, în cele mai multe cazuri, neglijează drepturile fundamentale la muncă. Din aceste considerente, am intenționat să realizez o analiză comparativă a prevederilor legale cu privire la CIM, din 3 state (Franța – ca și stat dezvoltat, România și Republica Moldova – state în curs de dezvoltare), rezervându-mi dreptul de a scoate în evidență și alte aspecte internaționale. Un asemenea studiu ne-ar permite să ajungem la noi concluzii pentru a putea face propuneri de lege ferenda, adaptate sistemului dreptului muncii român. 
     Noțiunea de Contract Individual de Muncă (CIM). Deși noțiunea de contract individual de muncă a apărut încă de la începutul secolului al XIX-lea, au existat lungi dezbateri cu privire la formularea acestui concept și la elementele sale. Legiuitorul francez evită să formuleze o definiție a CIM în cuprinsul Codului Muncii din Franța (în continuare – CMF), stipulând doar în art. L1221-1: „contractul de muncă este supus regulilor de drept comun. El poate fi stabilit conform formei pe care părțile contractante decid să o adopte”. Din această definiție, este practic imposibil a se face o diferență exactă între munca care se prestează în cadrul raporturilor juridice de muncă și munca din afara acestora (cum ar fi profesiile liberale). În lipsă de reacție a legiuitorului francez, mai bine de 15 ani Camera Socială a Curții de Casație Franceză face tot mai des trimiteri la normele dreptului civil. Într-o asemenea ipoteză, adepții dreptului clasic individualist și liberal s-au grăbit să afirme că părțile unui contract de muncă, care este supus regulilor de drept comun, ar fi egale în drepturi, urmând logica dreptului civil. Totuși, la o analiză de ansamblu a celorlalte articole cu privire la CIM, într-adevăr este evident că salariatul se subordonează angajatorului. Mai mult decât atât, unii doctrinari francezi au afirmat că dreptul muncii a fost creat anume ca să protejeze salariații, aflați pe poziție de inferioritate, și că acesta „s-a născut contra imperialismului CIM[2]”.
     Legiuitorul român reușește să formuleze o definiție mai reușită a CIM, în conținutul art. 10, CMR: „ Contractul individual de muncă este contractul în temeiul căruia o persoană fizică, denumită salariat, se obligă să presteze munca pentru şi sub autoritatea unui angajator, persoană fizică sau juridică, în schimbul unei remuneraţii denumite salariu”. Nici această definiție, de altfel legală, nu a fost scutită de critica literaturii de specialitate, fiind considerată[3] ca având un vădit caracter unilateral, deoarece se subliniază doar obligația uneia din părți (a salariatului), cealaltă parte (angajatorul) având doar o obligație ce poate fi dedusă din text. În realitate, pe lângă plata salariului, angajatorul are o serie de obligații complexe constând în asigurarea condițiilor de muncă.
     Una din definițiile acceptate, în general, în doctrină este cea potrivit căreia un contract individual de muncă este un act juridic bilateral prin care o parte, denumită salariat (întotdeauna o persoană fizică), se obligă să presteze o muncă sub controlul și sub autoritatea celeilalte părți, denumită angajator (persoană fizică sau juridică), în schimbul obligației acesteia de a-i asigura prestarea muncii în condiții adecvate și de a-i plăti un echivalent bănesc denumit salariu. În această formulă sunt evidențiate cu claritate toate cele 4 elemente esențiale caracteristice CIM: părțile, prestarea muncii, relația de subordonare, remunerația (salariul). Alexandru Țiclea, în Tratatul[4] său de dreptul muncii, mai adaugă și un al cincilea element al CIM: elementul temporal, deoarece acesta poate fi încheiat fie pe durată nedeterminată sau determinată de timp.
    În această optică, Codul Muncii din Republica Moldova (în continuare CMM) oferă una din cele mai exhaustive definiții a CIM, în art. 46, CMM: „Contractul individual de muncă este înţelegerea dintre salariat şi angajator, prin care salariatul se obligă să presteze o muncă într-o anumită specialitate, calificare sau funcţie, să respecte regulamentul intern al unităţii, iar angajatorul se obligă să-i asigure condiţiile de muncă prevăzute de prezentul cod, de alte acte normative ce conţin norme ale dreptului muncii, de contractul colectiv de muncă, precum şi să achite la timp şi integral salariul”. Totuși, legiuitorului moldav i-a lipsit precizia să definească fără nici un echivoc și relația dintre salariat-angajator: subordonarea sau autoritatea.
      În opinia mea, o definiție care ar îngloba toate trăsăturile esențiale ale CIM ar fi:
        contractul individual de muncă este convenţia scrisă prin care o persoană fizică, denumită salariat, se obligă să presteze o muncă într-o anumită specialitate, calificare sau funcție, să respecte regulamentul intern al unității sub autoritatea unui angajator, persoană fizică sau juridică, care se obligă să-i asigure condiţiile de muncă prevăzute de CM, de alte acte normative ce conţin norme ale dreptului muncii, de contractul colectiv de muncă, precum şi să achite la timp şi integral salariul.
    Durata CIM. Regula încheierii unui contract individual de muncă, în toate cele 3 coduri pe care le analizăm, este durata nedeterminată, protejând astfel salariații de posibilitatea unei perioade îndelungate de șomaj. Totuși, în cazuri expres prevăzute de lege este legală și încheierea CIM pe durată determinată. Iată aici fiecare stat a dorit să fie inedit în felul său și să stabilească termene și condiții diferite
     Codul Muncii din Republica Moldova și România nu instituie un termen minim al CIM pe durată nedeterminată, acesta încheindu-se în funcție de de natura muncii prestate în asemenea condiții. Codul francez însă, a instituit foarte strict și riguros, o serie de dispoziții și formalități cu privire la această durată de muncă limitată. Această rigoare se explică prin faptul că modul de încheiere a CIM trebuie să fie durata nedeterminată și nu invers. Totuși, pentru a proteja salariații cu un asemenea contract, legiuitorul francez a decis să promoveze neformal un termen minim de 3 luni, dat fiind faptul că un CIM încheiat pe un termen mai mic de 3 luni implică plata de către angajator a unei cotizații pentru asigurare de șomaj.
     În RM un CIM cu durată determinată nu trebuie să depășească 5 ani, în România maximul este de de 36 luni (3 ani), iar în Franța – 18 luni (1,5 ani), iar în cazuri expres prevăzute de lege 9 și 36 luni. Consider că termenul de 5 ani este unul excesiv, or conform tendințelor legislațiilor muncii CIM trebuie să fie pe durată nedeterminată, limitând concedierea arbitrară[5] și nejustificată. Mai mult decât atât, în CM din RM nu este prevăzut un număr limitat de CIM pe durată determinată ce se poate încheia între părți. Or, în mod abuziv, angajatorul ar putea să încheie la infinit asemenea contracte din 5 în 5 ani. Iar acest fapt ar exclude caracterul temporar al unor asemenea lucruri, și în asemenea caz ar trebui să fie încheiate CIM cu durată nedeterminată.
     Și Codul Muncii român „permite” asemenea eschivări de la principiile generale a dreptului muncii. Într-o interpretare sistematică, coroborând alin. (4) şi alin. (5) ale art. 82, CMR, se pare că limitarea la 3 a numărului de contracte pe DD succesive vizează doar acelaşi angajat (între aceleaşi părţi). Aplicând regula per a contrario, între părţi diferite se pot încheia mai mult de 3 contracte pe DD succesive. Totuşi, faţă de alin. (5) care defineşte contractele pe DD succesive fără a distinge, un angajator poate încheia cu angajaţi diferiţi un număr nelimitat de contracte pe DD succesive chiar pentru ocuparea aceluiaşi post? Altfel spus, succesiunea de contracte pe DD pentru acelaşi post poate fi nelimitată, câtă vreme nu este încadrat acelaşi angajat (3 contracte cu un angajat, următoarele 2/ 3 cu un alt angajat, etc.)
     Într-o interpretare gramaticală a alin. (5) şi în consens cu principiul protejării oricărui angajat de abuzurile angajatorilor, prevederile amintite ar trebui să vizeze de fapt postul pentru care sunt încheiate succesiv contractele pe DD. În caz contrar, ar însemna că angajatorul nu ar avea nicio limită la angajarea pe DD a unor persoane diferite pe acelaşi post, post care în realitate nu ar mai avea caracter temporar, devenind permanent şi impunând astfel încheierea unui CIM pe durată nedeterminată. Aşadar, există riscul ca definiţia contractelor succesive să vizeze încheierea, la intervale mai mici de 3 luni a unor CIM pe DD pentru ocuparea aceluiaşi post, indiferent dacă aceste contracte sunt încheiate cu aceeaşi persoană sau cu persoane diferite.
     În privința dispozițiilor legale cu privire la CIM cu durată nedeterminată din Franța, consider că acestea oferă cele mai multe garanții de respectare a drepturilor salariatului, în special, și a principiilor dreptului muncii, în special. În primul rând, un CIM pe DD poate fi reînnoit doar de 2 ori, fără, însă, de a depăși durata maximă a primului contract de 18 luni. Adică, spre deosebire de CM român care stipulează „Contractele individuale de muncă pe durată determinată încheiate în termen de 3 luni de la încetarea unui contract de muncă pe durată determinată sunt considerate contracte succesive şi nu pot avea o durată mai mare de 12 luni fiecare” (36 luni + 12 luni + 12 luni = 60 luni/5 ani), CM francez poate fi reînoit de 2 ori care să se încadreze tot în aceste 18 luni maxime (ex: 10 luni inițial + 5 luni + 3 luni = 18 total). Consider că acesta este un mare progres al dreptului muncii francez, mai ales că înainte de legea lui Rebsamen din august 2015, CIM pe DD nu putea fi reînoit decât o singură dată. Un alt punct forte al acestui caz sunt, cum am mai menționat și anterior, garanțiile respectării dreptului la muncă, astfel în caz de nerespectare a regulilor cu privire la prelungirea CIM pe DD, contractul va fi recalificat în CIM pe durată nedeterminată. Or, astfel se va proteja salariatul de eschivarea angajatorului de a-l angaja pe durată nedeterminată. Mai mult decât atât, legiuitorul a fost foarte vigilent și a mai instituit o condiție restrictivă prelungirii abuzive a CIM pe DD: înainte de a recurge la un nou CIM pe DD, unitatea de muncă va trebui să aștepte curgerea unei perioade (denumită „termen de carență”) egală cu o treime din durata totală a CIM pe DD precedent, inclusiv cu eventualele reînoiri, dacă contractul precedent a fost de cel puțin 14 zile. În caz contrar, termenul de carență este egal cu jumate din durata CIM pe DD precedent.
     Forma CIM. O diferență colosală între Codul Muncii român și cel din Republica Moldova și Franța o reprezintă importanța formei scrise a CIM. Or, CM român stipulează expres în art.16: „Contractul individual de muncă se încheie în baza consimţământului părţilor, în formă scrisă, în limba română. Obligaţia de încheiere a contractului individual de muncă în formă scrisă revine angajatorului. Forma scrisă este obligatorie pentru încheierea valabilă a contractului”. Prin urmare, forma scrisă a CIM este o condiție ad validitatem, sub sancțiunea nulității absolute, și se extinde și în ceea ce privește modificarea sau încetarea CIM. Primirea la muncă până la 5 persoane fără încheierea unui CIM, conform art.16, alin. (1), atrage răspunderea cntravențională a angajatorului și se pedepsește cu amendă de la 10000 lei la 20000 lei pentru fiecare persoană identificată. În cazul în care angajatorul a primit la muncă fără CIM mai mult de 5 persoane acesta este pasibil de răspundere penală, în temeiul art.264, alin.(4), CM român, fiind sancționat cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă. De asemenea și salariatul care a acceptat prestarea unei asemenea munci riscă amendă contravențională de la 500 lei la 1000 lei.  Consider că aceste sancțiuni sunt o garanție extrem de importantă pentru respectarea drepturilor persoanelor care sunt nevoite să lucreze „la negru” și o metodă utilă de a lupta cu angajatorii care doresc să se eschiveze de la taxele fiscale.
    Deși, s-ar părea incredibil, reglementarea formei CIM în Codul Muncii din RM este una inedită. În conformitate cu dispoziţiile art. 58 alin. 1 din CM RM, contractul individual de muncă se încheie în formă scrisă. Deşi are o însemnătate incontestabilă pentru precizarea drepturilor şi obligaţiilor părţilor contractante, forma scrisă a CIM în RM nu reprezintă o condiţie de validitate (ad validitatem), ci una de probă (ad probationem). Această concluzie îşi are suportul normativ în prevederile art. 58 alin. 3 din CM RM, potrivit cărora, în cazul în care contractul individual de muncă nu a fost perfectat în formă scrisă, acesta este considerat a fi încheiat pe o durată nedeterminată şi îşi produce efectele din ziua în care salariatul a fost admis la muncă de către angajator sau de către o altă persoană cu funcție de răspundere din unitate. Dacă salariatul dovedește faptul admiterii la muncă, perfectarea contractului individual de muncă în forma scrisă va fi efectuată de angajator ulterior, în mod obligatoriu. Prin urmare, legiuitorul permite o asemenea practică în mod expres. Și pentru ca să fie și mai convingător, acesta mai stipulează în alin.(4) al art. 58: „ În cazul angajării fără respectarea formei scrise corespunzătoare, angajatorul este obligat, de asemenea, în baza procesului-verbal de control al inspectorului de muncă, să perfecteze contractul individual de muncă conform prevederilor CM”. Atenție!!! Aceasta înseamnă că nici angajatorul și nici salariatul nu vor fi trași nici la răspundere contravențională, nici la răspundere penală. În lipsa înscrisului, consecințele nerespectării formei scrise a contractului individual de muncă sunt următoarele[6]:
        contractul individual de muncă există şi îşi produce efectele, dacă s-a realizat concret acordul părţilor;
        se prezumă că el a fost încheiat pe o durată nedeterminată;
        existența raporturilor juridice de muncă se poate dovedi prin orice mijloc legal de probă (depozițiile martorilor, corespondenţa ş.a.).
      CIM în Franța de asemenea se încheie în scris, dar forma scrisă este ad validitatem doar în cazurile expres prevăzute de Cod și anume în cazul CIM pe DD, contractul de muncă temporară, contractul de muncă part-time. În absența unui CIM scris, se prezumă că salariatul prestează munca conform unui CIM cu durată nedeterminată. Astfel, angajatorul riscă să fie sancționat cu amendă de 1500 – 7500 euro doar  dacă nu a încheiat un CIM scris pentru tipurile de contracte de muncă expres prevăzute de Cod. Totuși, pentru a asigura respectarea drepturilor salariaților, legiuitorul a ținut să-i protejeze și a legiferat: „În absența formei scrise obligatorii, angajatorul va trebui totuși să-i transmită salariatului o copie de pe declarația prealabilă de angajare (DPAE).
      În opinia mea, legislația română, la acest capitol, este cea mai logică și corectă și consider că toate aceste documente de încheiere, modificare, suspendare a CIM trebuie să fie făcute în formă scrisă, deoarece altfel aceasta ar reprezenta un impediment pentru salariat să facă dovada unui contract de muncă verbal, care nu respectă forma scrisă,deși toate celelalte elemente privind subordonarea și salariul ar fi întrunite.
     Timpul de muncă și timpul de odihnă. La acest capitol vom realiza o analiză comparativă în formă grafică, care va fi urmată de concluzii asupra celor mai favorabile aspecte legale.
Criteriu
de comparație
România
Republica Moldova
Franța
Durata normală a timpului de muncă
         8 ore pe zi
         40 ore pe săptămână
         40 ore pe săptămână
         8 ore pe zi
-          35 ore pe săptămână
Durata redusă a timpului de muncă
-          Minori: 6h/zi, 30h/săptămână
-          Salariat 15-16 ani: 24h/săpt.
-          Salariat 16 – 18 ani: 35h/săpt.
-          Condiții de muncă vătămătoare: 35h/săptămână
-          Minori: max 8h/zi, 35h/săpt
Pauza de masă
-          Stabilită prin Regulament intern sau Contract colectiv pentru o zi de muncă mai mare de 6 ore
-          Minori: 30 min, dacă ziua de lucru depășește 4,5 ore
Cel puțin 30 minute
Minim 20 minute dacă ziua de lucru depășește 6 ore.

Minori: 30 min, dacă ziua de lucru depășește 4,5 ore.
Repaus zilnic
Între 2 zile de muncă – repaus de cel puțin 12 ore
Nu poate fi mai mic decât durata dublă a timpului de muncă zilnic.
Minim 11 ore.

Minori 16-18 ani: 12 ore
Minori sub 16 ani: 14 ore.
Repaus săptămânal
2 zile consecutiv, de regulă sâmbăta și duminica. Poate fi acordat și în alte zile, cu condiția ca una din ele să fie duminica. Dacă nu se poate acorda duminica, se vor acorda 2 zile libere în cursul săptămânii și un spor la salariu stabilit prin CIM.
2 zile consecutiv, de regulă sâmbăta și duminica. Poate fi acordat și în alte zile, cu condiția ca una din ele să fie duminica. Dacă nu se poate acorda duminica, se vor acorda 2 zile libere în cursul săptămânii, dar nu mai puțin de 42 de ore consecutiv, și un spor la salariu stabilit prin CIM.
Salariatul trebuie să beneficieze de un repaus săptămânal de minim 24 ore consecutive, cumulate cu obligația de repaus zilnic de 11 ore. În consecință, durata repausului săptămânal este de 35 ore consecutive.

Concediu anual
Minim 20 de zile lucrătoare.
Minim 28 de zile lucrătoare.
2,5 zile lucrătoare pentru fiecare lună de lucru efectivă. Aceasta înseamnă 30 de zile lucrătoare de concediu anual (adică  5 săptămâni).
Munca de noapte
-          între orele 22:00 și 06:00
-          între orele 22:00 și 06:00
-          între orele 21:00 și 06:00

     Analizând legislația acestor 3 state, dar și practica altor state din UE, am constat că Franșa face parte din categoria țărilor europene, care tind să reducă timpul de muncă petrecut într-o unitate și să sporească calitatea lucrului efectiv. În schimb, România este în topul țărilor unde cetățenii petrec cel mai mult timp la serviciu. Astfel românii petrec mai mult de 2000 de ore pe an la serviciu, depășind cu 27 % timpul de muncă al finlandezilor, conform unui studiu realizat de COE-Rexecode[7]. Ultimul studiu, realizat în 2013, demonstrează că în Franța un cetățean lucrează în medie 1661 de ore pe an, iar în Finlanda – doar 1648 ore. Sudul și Estul Europei alocă cel mai mult timp muncii. În Olanda, Suedia, Danemarca de asemenea se tinde a reduce timpul de muncă și de aceea aceste state se consideră a fi unele dintre cele mai fericite din lume, dat fiind faptul că salariați  și pot petrece mai mult timp cu familiile lor.
     În acest tabel am scos în evidență principalele nuanțe legate de timpul de muncă și timpul de odihnă al unui salariat și consider că legea franceză este una mai protecționistă, existând extrem de multe dispoziții legale speciale care protejează minorii, femeile însărcinate și alte categorii defavorizate. Mai jos, am anexat un grafic care ilustrează evoluția timpului muncii din 1998 până în anul 2013.

De asemenea, faptul că în România și Republica Moldova un salariat trebuie să lucreze mai mult (pentru un salariu evident mai mic decât în UE), nu înseamnă că nivelul de productivitate și calitate este mai mare. Din contra, în graficele de mai jos este evident că în țările unde timpul de muncă este redus, calitatea muncii este mai mare.

    
Rezultate:
  1.   Franța – timp de lucru – 1536 h/an, indice de productivitate 129/100 
  2.  România – timp de lucru – 2093 h/an, indice de productivitate 45,1/100
  3. Olanda – timp de lucru – 1357 h/an, indice de productivitate 129,2/100

     În concluzie, consider că România și Republica Moldova trebuie să-și restructureze politica muncii, orientându-se mai mult spre fortificarea calității și productivității muncii, iar nu pe numărul de ore de lucru. Or, adesea salariații nu au suficient timp ca să acorde familiilor lor, fiind nevoie să lucreze pe unul, două sau chiar 3 contracte de muncă simultan, din cauza salariilor mici. De asemenea, în cadrul acestui sondaj s-a constat că, de fapt, în țările cu ore de lucru mai puține salariile[8] sunt mult mai înalte.

       Ar exista o sumedenie de distincții pe care le-aș putea identifica în textul acestor 3 Coduri, lucru pe care o să continuu să-l realizez într-un viitor articol științific, dar, în linii generale, vreau să subliniez că legislația franceză formulează mai multe garanții pentru salariați, deși noul guvern încearcă să reformeze Codul Muncii actual și să introducă mai multe ore de muncă pentru același salariu/35 ore.

De aceea consider, că un studiu comparativ al legislațiilor mai multor țări ne permite să identificăm care reglementări sunt mai favorable și să facem propuneri de lege ferenda:
  1. În opinia mea, durata unui CIM ar trebui să fie de 35 ore, iar tot ceea ce este mai multă să se calculeze la tarifele muncii suplimentare, pentru că practica statelor înalt dezvoltate dă preferință timpului redus de muncă și sporirii calității muncii.
  2. De asemenea, o îmbunătățire a Codului Muncii român în ceea ce ține protejarea salariaților s-ar putea realiza în privința termenului de preaviz în cazul cererii de demisie (art.81, CMR): „Contractul individual de muncă încetează la data expirării termenului de preaviz sau la data renunţării totale ori parţiale de către angajator la termenul respectiv.” Or, dacă un salariat până la expirarea termenului de aviz dorește să-și retragă demisia nu mai are această posibilitate, dat fiind faptul că Codul Muncii îi oferă angajatorului prerogativa de a-l concedia oricum chiar dacă salariatul a dorit să-și retragă cererea de demisie. Consider că reglementarea din Codul  Muncii al RM este mai favorabilă și ar fi un exemplu de modificare a acestei dispoziții: „Timp de 7 zile calendaristice de la data depunerii cererii de demisie, salariatul are dreptul să-şi retragă cererea sau să depună o nouă cerere, prin care să o anuleze pe prima. În acest caz, angajatorul este în drept să-l elibereze pe salariat numai dacă, până la retragerea (anularea) cererii depuse, a fost încheiat un contract individual de muncă cu un alt salariat în condiţiile CM” (art. 85, alin. (4), CM din RM).
  3. Trebuie să se modifice reglementările cu privire la durata CIM pe DD, pentru a evita eschivarea angajatorului de la CIM pe durată nedeterminată.


BIBLIOGRAFIE:
  1. Codul Muncii al României, Ediția 18 februarie 2016, București: Hamangiu, 2016
  2. Codul Muncii al RM, Ediția 2015. Chișinău: Cartier, 2015
  3. Code du Travail de la France, Version 2016, Editeur: Ministère de l’Interieur, 2016
  4. Lyon-Caen A. Actualité du contrat de travail brefs propos, Dr. soc., numéro spécial, n° 7/8, 1988
  5. Pélissier J., Supiot A., Jeammaud A. Droit du travail, 23e édition, Dalloz, Paris, 2006
  6.  Roșioru F., Curs dreptul muncii, anul III, Facultatea de Drept, UBB, 2016
  7. Romandaș N., Tratat de Dreptul Muncii. Chișinău, 2015
  8. Ion Traian Ştefănescu, Tratat elementar de dreptul muncii, Bucureşti, Editura Lumina Lex, 1999, p.13.
  9. Țiclea A. Tratat de dreptul muncii, Ediția a VIII-a revăzută și adăugită, București: Universul Juridic, 201
  10.  Alexandru Ţiclea, Contractul individual de muncă, Lumina Lex, Bucureşti, 2003
Alte surse:
  1.  http://www.cours-de-droit.net/cours-de-droit-du-travail-c27646856
  2. https://www.nho.no/en/Business-in-Norway/Basic-Labour-Law/
  3.  http://www.journaldunet.com/management/salaire-cadres/1126847-smic-en-europe/
  4. http://data.worldbank.org/region/ECA

Abrevieri:
 CIM – Contract Individual de Muncă
CM – Codul Muncii
CMF – Codul Muncii Francez
CMM – Codul Muncii moldovenesc
CMR – codul muncii român
DD – durată determinată


[2] Lyon-Caen A. Actualité du contrat de travail brefs propos, Dr. soc., numéro spécial, n° 7/8, 1988
[3] Roșioru F., Curs dreptul muncii, anul III, Facultatea de Drept, UBB, 2016

[4] Țiclea A. Tratat de dreptul muncii, Ediția a VIII-a revăzută și adăugită, București: Universul Juridic, 2014

[5] Romandaș N., Tratat de Dreptul Muncii. Chișinău, 2015

[6] Alexandru Ţiclea, Contractul individual de muncă, Lumina Lex, Bucureşti, 2003

Comentarii

Postări populare